Olen kohta nelikymppisenä kenties huonommassa fyysisessä kunnossa ja painoni on enemmän kuin koskaan elämäni aikana aiemmin. Se vaikuttaa selvästi myös mielentilaani. Ei ole kiva olla koko ajan väsynyt, ärtyinen, hengästynyt, kuumissaan. Joku toinenkin ehkä tietää tunteen...

Jotain pitää siis tehdä. Tosin näin olen todennut monta kertaa aiemminkin. Eikä mitään ole tapahtunut kuin korkeintaan parin viikon ajan. Olen siis lyhytjännitteinen. Jeeee, kuinka upeata, kun edessä on parin-kolmenkymmenen kilon painonpudotus  Urakkaa on minun (onko kenenkään muunkaan?) turha aloittaa muulla kuin pääosin ruokavalion muutoksella, koska eräs sairauteni rajoittaa liikuntani pitää-pystyä-puhumaan tasolla tapahtuviin lyhyehköihin (30-45 min) kävely- tai pyöräilylenkkeihin. Mutta, tuollahan juuri laihtuukin, eikö totta? 

Olen loistava tekemään suunnitelmia etukäteen. Aineistoa laihduttamisesta ja liikkumisesta minulla on valtavasti kertyneenä sekä piirongin laatikkoihin, kirjahyllyyn että myöskin jonnekin aivojeni solukkoihin. Joten tiedon puute ei ole ongelma. Olenhan valmistautunut urakkaani jo vuosia. Ehkä minun pitäisi muistuttaa itseäni tässä yhteydessä, etten vaivu ihan epätoivoon, että olen myös onnistunut kerran elämässäni laihduttamaan onnistuneesti yli 10 kiloa. Silloin olin reilu parikymppinen, eikä tarvetta enempään ollut. Silloin onnistuin painonvartijoiden ohjeilla. Tällä kertaa en aio niitä noudattaa, vaikka sellaisetkin ohjeet minulta kyllä löytyvät tuolta yöpöydän laatikosta (viime vuodelta, jolloin viimeksi yritin niillä laihduttaa... huoh). 

Niin, palataan siis siihen, että olen loistava suunnittelemaan asioita. Turha kai mainitakaan, että olen toki suunnitellut tämänkin laihduttamiseni. Tai ainakin pääpiirteittäin. Ajattelin ainakin alkuun noudattaa 1200-1500 kcal:n dieettiä. Se sallii valita ruokia vapaasti ja nykyisin kalorimäärät on helppo tarkistaa joko ruokapakkauksista tai netistä esim. ruokatietokannasta www.fineli.fi

Ruokavalion noudattamisen lisäksi yritän käydä päivittäin, ja mieluusti näin kesällä nätillä ilmalla jopa kaksi kertaa päivässä, kävelylenkillä. Olen opiskelija tällä erää elämässäni, joten siksi kaksi kertaa päivässä puolen tunnin lenkki ei ole paljon vaadittu. En silti aio ahnehtia liikaa, vaan teen ainakin alkuun yhden hyväksi havaitsemani ympyrälenkin, jonka käveleminen PPP (=pitää pystyä puhumaan) vauhdilla kestää minulta n. 30 minuuttia. Kun sitten kuntoni toivottavasti kohoaa muutaman viikon kuluttua niin, että kävelen tuon parissakymmenessä minuutissa, vaihdan pitempään matkaan. Kuntoni on tällä hetkellä niin surkea, että oletan jo parin viikon päivittäisten kävelyjen tuovan radikaalin muutoksen siihen. Tässä suhteessa pohjalta on hyvä aloittaa 

Minun kompastuskiveni on rasvainen ja suolainen ruoka, ei niinkään herkut. Sen lisäksi olen armoton sohvaperuna. Siihen toki vaikuttaa nykyinen surkeaakin surkeampi kuntoni. Ei ole kiva tehdä mitään, kun jo suurinpiirtein ajatuskin imuroimisesta saa hien pintaan. Ja juuri tuohon ha-lu-an muutosta!

En aio elää lopun elämääni itse itselleni luomassani vankilassa. En en en! Haluan sen sijaan voida hyvin, käyttää kauniita vaatteita, haluta katsoa itseäni kokovartalopeilistä, häivyttää kaksoisleukani, käyttää stay-up sukkia, mennä uimarannalle ilman kovaa psyykkausta siitä, ettei ole tarvetta hävetä itseään ja vartaloaan, haluan voida valita alennusrekistä vaatteita itselleni ilman sovitusta, haluan joskus yrittää juosta 10 km yhtäjaksoisesti, haluan solmia kengännauhat ilman että vatsa on tiellä ja haluan rakastella ilman häpeää vartalostani.

Muitakin syitä on, kuten terveys. Mutta yllä tulivat ne turhamaisimmat. Ja ensimmäisenä mieleen tulvahtavimmat syyt. Kukaan ei ainakaan voi sanoa, etteikö syitä olisi riittämiin, mutta eri asia sitten on se, kuinka saan itseni joka päivä noudattamaan ennalta laatimaani ruokalistaa. Se ruokalistahan on about seuraava, noudattelee Mammadieetin periaatteita (www.mammadieetti.net):

Aamupala: 200-250 kcal

Välipala: 100-150 kcal

Lounas: 200-300 kcal

Välipala: 100-150 kcal

Päivällinen: 350-500 kcal

Iltapala: 150-200 kcal

Ja loppuun: lähtöpaino tänään illalla punnittuna 90.5 kg. Vyötärönympärys pöyristyttävät 108 cm. Arrrrghhhh! Pituutta löytyy 161 cm.

Muutos alkakoon huomisesta lähtien. Ja tämä on Lupaus.